Kao i svaki student Anglistike, utrenirana sam da kritički
razmišljam i da predstavljanjem logičke veze između ideja iznesem svoje
argumente. Međutim, to nije bilo jednostavno s obzirom na to da sam odrasla na Balkanu koji preferira da problem sagledava intuitivno
i sa puno emocija.
Sećam se časa na kom smo dobili rezultate sa svog prvog
eseja na engleskom. Nisam imala nikakvu sumnju da će moj rad biti ocenjen
odličnom ocenom. U gimnaziji sam u trećoj i četvrtoj godinu dobijala petice na sastavima
iz srpskog jezika, što nije bilo nimalo lako niti često. Zaprepastilo me je kad
mi je rad vraćen sav išaran crvenom olovkom uz komentar “nejasno”. Upravo ta “nejasnost”
odnosno mogućnost da se sastav tumači na više načina činilo je okosnicu onoga
zbog čega su moji radovi u gimnaziji zavređivali najviše ocene. Trebalo mi je
vremena da razumem da smo mi praktikovali kreativno pisanje koje je oblikovalo i
moje mišljenje. Moj “egzaltiran” jezik nije imao ništa zajedničko sa očekivanim
“hladnim” konciznim jezikom argumenata koji se očekivao od studenta.
Nakon dve godina studija moje ocene iz eseja su ličile na
gimnazijske hvale. Na master studijama moja mentorka nije imala nijedan
negativan komentar na moju argumentaciju koja je sledila iz uočenih i dokazanih
uzročno – posledičnih veza. Ukoliko bi
ta veza u nekom delu izostala, nedvosmisleno sam je priznavala i ukazivala da za
moj stav postoje određene indicije, a ne dokazane činjenice. To je ukratko
osnova kritičnog mišljenja.
Izgleda da često zaboravljam koliko je i meni trebalo
vremena da naučim da razmišljam na drugačiji način i da se pri iznošenju
mišljenja distanciram najpre od ličnog stave prema uključenim osobama i
događajima. Tako, i dalje bivam neugodno iznenađena kada pročitam neargumentovane
komentare na neku vest, posebno ako je komentator prosvetni radnik. Ponekad
uđem u raspravu na internetu i u najboljem slučaju nakon iznesenih svojih argumenata,
dobijem komentar da sam bezobrazna-J
. Onda mene obuzme bes i strah da bi takvi prosvetni radnici mogli da predaju
mom detetu i tu moji argumenti skliznu u ogorčeni sarkazam.
Duboko sam ubeđena da je razvoj kritičkog mišljenja osnova
za kvalitetno obrazovanje i napredak društva. Ono omogućava i sagledavanje
suštine problema i daje osnovu za njihovo rešavanje. To je suprotnost jalovim kritikama koje imaju
za cilj da se da oduška sopstvenim frustracijama i usliši želja za pažnjom i dramom. Zbog svega ovog
smatram da bi se u obrazovanju, a posebno u obrazovanju nastavnika fokus morao
staviti na kritičko mišljenje. Samo nastavnik sa razvijenim kritičkim
mišljenjem može da uči nekog ovoj važnoj veštini.
Trebalo bi naglasiti da niko ne razmišlja kritički sve vreme
i da na naše rasuđivanje utiču ushićenje, bes, frustracije i naš daleko
čuveni inat. Ipak, dobra vest je da možemo naučiti da kritički razmišljamo postavljajući
sebi pitanja poput: ko je to rekao, da li je osoba autoritet za oblast o kojoj
govori, šta je TAČNO rečeno, zbog čega je to rečeno, da li je to činjenica ili
stav, da li su pružene sve činjenice, da li je saslušana i “druga strana”, itd.
Ovo nikako ne umanjuje značaj koji ima kreativno pisanje i intuitivno zaključivanje, koje ja i dalje
praktikujem tamo gde im je mesto.
Нема коментара:
Постави коментар