1. Razumevanje korena problema.
Naučno je dokazano da je rano detinjstvo optimalni period za usvajanje jezika. Vaše dete pre škole nije bilo izloženo engleskom jeziku? Nije gledalo crtane filmove na engleskom i/ili nije pohađalo nikakve kurseve? Ukoliko je odgovor potvrdan, sasvim je moguće da će dete imati manjih ili većih teškoća u školi u kojoj se greške (koje su obavezan deo učenja) kažnjavaju ocenom i/ili osećanjem nelagode. Budite sigurni da u većini odeljenja barem polovina broja učenika ima veće ili manje predznanje.
Jezik ne može da se „nabuba“ i tu ne može biti „rupa u znanju“. Ukoliko Vaše dete na kraju godine ima četvorku, sledeće godine će to najverovatnije biti trojka, a naredne jedinica.
U Republici Srpskoj, samo u trećem razredu se radi na razvoju veština slušanja i govora. Već od četvrtog, radi se na sve četiri veštine: govor, slušanje, čitanje i pisanje. Mnogo je teže savlađivati sve četiri veštine istovremeno. Dakle, ukoliko dete ne razume i ne govori engleski na odgovarajućem nivou, očekivano je da će imati problema sa čitanjem i pisanjem.
Najčešći problem kod dece viših razreda je siromašan rečnik. Nauče da tačno pročitaju tekst, nauče napamet prevod, nabubaju gramatička pravila, nauče napamet šta da napišu na zadatu temu na testu i to neki nastavnici nagrađuju peticom. Ipak, oni ne mogu da komuniciraju ni na osnovnom nivou.
Takođe, jedan broj dece sa odličnim predznanjem, pokušava da „živi na staroj slavi“ i ne nadograđuje svoje znanje blagovremeno. Tako, u višim razredima odlično govore i razumeju engleski, ali ne ulažu trud u čitanje i pisanje. Rezultat – niža ocena, pad samopouzdanja i motivacije za učenje.
Jedan deo dece ima problem s pažnjom, pa ne upamti/ne prati uputstva za popunjavanje testa.
Jednom broju dece sa odličnim znanjem engleskog, loše idu pismeni testovi jer ne razumeju šta se od njih traži (kao kad od nekog ko vozi bicikl tražite da objasni kako to čini).
2. Prihvatite deo odgovornosti za nelagodu i lošiju ocenu. Imate solidno znanje engleskog a niste se potrudili da ga prenesete svom detetu pre nego što dođe u situaciju da bude ocenjivano? Imali ste pristup crtanim filmovima na engleskom jeziku preko televizije ili interneta, a niste ih puštali svojoj deci? Niste želeli da Vaše dete gleda strane programe u ranom detinjstvu. OK. Ipak, niste upisali dete na kurs engleskog a novac Vam nije bio nikakav problem? Roditelji dece koja imaju predznanje su za svoju decu činili nešto od ovoga. Jasno je da ste ljuti dok ovo čitate jer smatrate da bi nastavnik u školi trebalo da Vaše dete nauči a ne Vi. Pa, iz mnogo razloga, nije tako.
3. Objasnite detetu da nije glupo (što oni svesno ili nesvesno zaključuju) i da će samo morati da uloži mnogo više svesnog truda od onih koji imaju predznanje. Sasvim je moguće uspešno savlađivati jezik u bilo kom životnom dobu uz svesni napor. Ukoliko je u višim razredima i ima odlično predzanje, uputite ga na savlađivanje veština čitanja i pisanja.
4. Aktivno pomozite detetu da savlada ono što se od njega očekuje u školi. Idite na razgovor sa nastavnikom engleskog i utvrdite šta konkretno nastavnik traži od učenika i za koju ocenu. Odbacite predubeđenje da nastavnik ima „pik“ na Vaše dete i da je u tome problem. Ukoliko je u pitanju treći razred, preslušavanjem CD-a možete saznati šta se uči. Popišite reči i fraze i pratite napredak kod deteta pomalo ali svaki dan. Roditelji "trećaka", pogledajte LISTU ENGLESKIH REČI I FRAZA ZA REĆI RAZRED
Možda Vaše dete ne radi redovno domaći zadatak? Jedan broj učenika zbog toga ima ocenu nižu od pet. Pratite da li radi domaći zadatak dok ne stekne radnu naviku. Po pravilu, dečaci pokazuju više otpora prema školskim obavezama. Dakle, ukoliko dete nema radne navike, normalno je i nije bezobrazno! Pomozite mu da ih stekne!
Ukoliko razume, a ne govori engleski, pomozite detetu da aktivira pasivni rečnik. Nađite liste reči za prethodne razrede i utvrdite da li dete ima automatizovano znanje najčešćih reči (npr. da li je u stanu bez oklevanja da prevede rečenice poput Hajde da uzmemo taksi. Kupio sam knjigu. Gde si bio?)
Na jutjubu i na mnogim drugim mestima na internetu imate lekcije gotovo iz svega šta Vas interesuje. Ukoliko ne znate traženo gradivo i niste u mogućnosti da angažujete nekog ko zna, proguglajte zajedno sa detetom.
Vaše dete odlično razume, govori, čita i piše engleski, a ipak ima ocenu nižu od pet u osnovnoj školi? Učenik tečno i tačno govori, a ne zna da objasni gramatička pravila? Moguće je da nastavnik stavlja akcenat na metajezik (znanje o jeziku), što nije u skladu sa Nastavnim planom i programom za osnovnu školu. Nažalost, osim prijave Pedagoškom zavodu, obično ništa ne možete učiniti osim da dete nauči i taj metajezik (što mu verovatno neće biti preteško s obzirom na to da sve ostalo zna).
„Poznavanje gramatičkih pravila nije cilj nastave engleskog jezika, stoga ne treba tražiti od učenika da ih reprodukuju ukoliko ih pravilno upotrebljavaju.“ Nastavni plan i program za osnovno obrazovanje i vaspitanje, str. 652: https://www.rpz-rs.org/sajt/doc/file/web_portal/05/5.2/Nastavni%20plan%20i%20program%20za%20osnovnu%20skolu.pdf
Pročitajte i: DA LI ENGLESKI MOŽE DA SE NAUČI U ŠKOLI?
Pročitajte i: DA LI ENGLESKI MOŽE DA SE NAUČI U ŠKOLI?
Нема коментара:
Постави коментар