Da
bismo imali celovitiju sliku o sveukupnom obrazovnom sistemu jedne zemlje,
verujem da je potrebno imati različita iskustva i razvijeno kritičko mišljenje.
Tako,
ukoliko ste pohađali neku renomiranu školu i cenjen univerzitet, verovatno ste
bili u prilici da gledate i slušate kako rade izvanredni nastavnici uz dobro
osmišljene programe. Ukoliko ste još i u takvim obrazovnim institucijama bili
odličan đak i student, znači da ste razumeli i ispunili njihova očekivanja. A,
možda ste daroviti? Da li su nastavnici
umeli da prepoznaju darovitost (to nije uvek karakteristika odličnog đaka)? Da li ste imali i
ružna iskustva u toku svog obrazovanja? Da li je bilo i onih koji ne zavređuju
poverenje koje im je dato kada su dobili posao u prosveti? Na svakog dobrog
natavnika, koliko je takvih bilo?
Ako
ste imali prilike da radite na različitim nivoima u formalnom obrazovanju (npr.
profesor stranog jezika može raditi od
predškolskog, pa sve do visokog obrazovanja), verovatno ste primetili da većina
dece voli školu do petog/šestog razreda, a da se pozitivan stav prema školi
drastično menja čak i kod uspešnih učenika. Zašto? Da li škola do pomenutog
uzrasta više odgovara obrazovnim potrebama i mogućnostima đaka? Šta se realno može
učiniti da se situacija popravi? Ako ste radili u seoskim sredinama, primetili
ste i da je, pored manjeg broja učenika u odeljenju i boljeg vladanja, nivo
postignuća kod učenika generalno niži od dece iz gradskih sredina. Zašto
i kako se situacja može promeniti na bolje?
Mnogo
profesori stranih jezika rade u
neformalnom okviru (kursevi) i gotovo svaki će vam reći da je delotvornost
nastave u neformalnom okviru (u dobrim institucijama)
daleko veća nego u formalnom obrazovanju. Puno je razloga za to: manje grupe sa
učenicima koji su sami odabrali da pohađaju određene programe (ili su ih
odabrali roditelji), učenici su grupisani po sličnom nivou početnog znanja,
itd. Može li se iskustvo u radu u neformalnim programima preneti u nekoj meri u
formalne? Slično je sa iskustvom u radu
u drugim obrazovnim sistemima - imamo sa
čime vršiti poređenje. Često tek kada iskusimo nešto strano, jasnije poimamo
pravu vrednost onog svog.
Formalni
obrazovni okvir ima više interesnih strana. Jedna od njih su nastavnici.
Ostali su učenici, roditelji, Ministarstvo, itd - dakle, svi oni koji utiču na
obrazovni proces. Npr. nastavnik koji nije radio u Ministarsvu obrazovanja ili
drugim institucijama koje se bave kvalitetom obrazovanja verovatno
će imati problem da shvati sa kakvim se
problemima tamo susreću. Roditelji su posebno važna interesna strana. Kako
formalni obrazovni sistem postoji najpre zbog dece i mladih, neophodno je uzeti
u obzir i stavove roditelja jer niko više ne voli i ne poznaje decu od ogromne većine roditelja. Ne
zaboravimo ni da se novac za finansiranje formalnog obrazovanja izdvaja i iz poreza koji plaćaju ti roditelji.
Verujem da niko ne ispunjava sve uslove "sa
spiska", što bi trebalo da nas upozori da ima još mnogo toga što bismo
morali da uzmemo u obzir pre nego što zauzmemo neki konačan stav o obrazovanju
kod nas. Ovo posebno napominjem jer među nama (sudeći po fejsbuku) ima puno
ogorčenih “buntovnika sa razlogom” i bez razloga (po mom mišljenju, naravno-:).
Нема коментара:
Постави коментар